Gäddfisketävlingen 2009

Med flugaskarna fulla med gäddflugor och med fyra båtar till förfogande drog årets gäddflugfisketävling igång på Östra Örten. Bensinläckande motorer, knäckta spön, simmande huggorm och lekande jättegäddor var några av inslagen i tävlingen som avgjordes vid en pisspaus.

I år förlades Nymphens gäddfisketävling till sjön Östra Örten. Laszlo hade skrapat ihop fyra båtar till tävlingen och vädret var kanonfint. Årets tävling är den fjärde i raden och datum för tävlingen låg en månad tidigare mot förra årets i avsikt att hamna närmare leken. Lekande gäddor fanns och stora var de vilket tyder på att leken just startat.

Före tävlingen gick den framröstade tävlingsledaren (undertecknad) igenom reglerna och vi enades om att vi tävlar i lag. Detta var unikt och första gången. Tre lag bildades och bestod av Old Boys (Laszlo, Jim och Peter K), Roddarna (Ingemar samt Erik Szabo) samt Piraterna (Stefan C samt undertecknad). Förutom Piraterna, så speglade namnen vilka lagen var. Roddarna gick inte att ta fel på då de inte hade någon motor och fick ro och avseende Old Boys båten, tja ni fattar. Vi, dvs Piraterna, hade en av ungarna lånad piratflagga.

Starten gick klockan tio och alla motorerna varvades upp förutom på Roddarnas som ingen hade och iväg mot sjöns nordvästra ände bar det av. Vi tog sikte på ett plask i vassen där en lekande gädda höll till men vilken vägrade ta våra smaskiga gäddflugor i sin mun. Old Boys lade sig norr om oss medan Roddarna strök längs den östra stranden och norrut. Ingen fick dock hugg.

Efter en halvtimme drog vi vidare norrut under bron från Älvsbacka. Efter bron var det lä och vattnet låg som en spegel. Något rörde sig i vattnet och vi körde närmare. Det var en huggorm som frenetiskt försökte undkomma att bli överkörd och vi fick årets första naturupplevelse. Efter detta lade vi oss på östra sidan och drev med vinden norrut och täckte på så sätt av hela östra kanten. Inte ett liv i vattnet förutom ormen.

Vi körde in i vassen där det var relativt grunt och försökte se om det fanns några gäddor som lekte. Vi hittade ett flertal i femkilosklassen som inte verkade störas av vår närvaro. Vi petade på en för att se om han överhuvudtaget reagerade och efter ett tag så tog den några simtag och försvann på en röd sekund. Hade vi satt håven framför hade den varit ett lätt byte men att vi höll oss till reglerna. Ingen fisk kom upp vare sig för oss eller för något av de andra lagen före lunchrasten vid tolv.

Efter rasten drev vi vidare lite separerat mot norränden då det var sydlig vind. Roddarna hade ett allvarligt problem då Ingemars spö hade gått av vilket gjorde att han fick kasta med halva spöt och utan rulle. Erik i samma lag fick dock napp och han drog upp en gädda på 600 gram vilket lade dem i ledningen med lite drygt en timma kvar av tävlingen. Old Boys hade problem med en bensinläckande motor som gjorde att man kunde lukta sig till var de befann sig på mils avstånd. De fick dock igång den och smög sig därefter hemåt för att inte riskera att få paddla hem.

Vi drev fiskande vidare mot norrsidan för att utföra vissa behov. Precis före landkänning fick jag själv på en gädda på ynka 400 gram. Inte mycket men vi kände att vi var med i leken igen. Väl ute igen fick Stefan på en till och Roddarna höll andan. Kommentarerna haglade tätt mellan båtarna och väl uppe vägde vi in fisken. Den var väldigt liten, men en 300 grams gädda räckte för att ta över ledningen och kommentarerna strömmade därefter endast i en riktning.

Resterande tid lyste gäddan med sin frånvaro och tävlingen fick ett slut. Segrande erbjöd vi oss att bogsera Roddarna vilket de gladdes åt och väl hemma i hamn (dvs stranden vid Älvsbacka kyrka) fick vi veta att Old Boys slutat tomhänta. Tre gäddor på totalt 1300 gram kan väl knappast räknas som någon storfångst men räckte för att avgöra tävlingen. Solbrända och erfarna skiljdes vi åt och vi Piraterna ser redan nu fram emot nästa års drabbning.

Jag skulle till sist vilja tacka alla som ställde upp med sina båtar till denna tävling och ni skall veta att utan dessa hade denna tävling ej varit möjlig. Östra Örten, tycker i vilket fall jag, funkade jättebra för detta ändamål så det finns risk att lägger tävlingen där även nästa år.