TL nr? 2006

"Drömresa" med jerkbait-gädda

Jag slängde min Salmo-slider 12cm rätt igenom måskalaset, spände upp linan och jag hann inte mer än två knyck förrän jag kände att det inte var en liten gädda. Det drog till ordentligt i linan och med ett 6 fots 150 grams spö och 0,41 flätlina suger det tag i hela ryggmärgen. Adrenalinet sprutade ut i ådrorna när jag kände att det var en stor fisk som var krokad. Jag hade aldrig känt något så tungt. Jag hade kanske varit ute i fem minuter och fiskat när madamen small på.

Efter 3-4 minuter fick jag första skymten av henne då jag med spöt stod och pumpade upp gäddan mot ytan. Med spöt nästan med 90 graders vinkel ned mot ytan fick jag en skymt av huvudet och kunde konstatera att den helt klart var större än mitt tidigare jerkbait rekord på 5,5 kilo. Sen stack hon med ilfart under båten och jag fick slänga mig fram mot fören för att hinna få undan linan från kölen. Hon gjorde en rusning på ca 30-40 meter med bromstyrkan nästan i bott på min ambassadeur 6000cl. Hon gick som en torped i vattnet när hon skar vattenytan. Det var en underbar syn.

Efter ca fem minuter till av hård drillning var hon framme vid båten, men jag såg tydligt att hon inte var redo för en landning och rusade iväg igen lika långt. Jag som var helt själv i båten började funderade på hur jag skulle kunna få upp henne i båten. Jag var van vid hjälgreppet som jag har tagit många gånger, men inte på en sådan stor gädda.

Efter mycket slit under den 20-25 minuters långa kampen kunde gäddmadamen få syna insidan av båten. Mitt adrenalin bara sprutade, jag blev helt salig. Jag bara skrek av lycka och jag tänkte för mig själv, "hur i hela helv… har jag kunnat få en sån fisk, och här?!"

Som tur var hade jag några släktingar i en sommar-stuga som låg ca 30-40 meter från fångstplatsen, jag for dit och de hjälpte mig att väga och mäta den. Och när måttbandet visade 123cm och vågen gick ner till 15,5 kg trodde jag inte mina ögon. Jag hade fått min första över 10 kilo och t.o.m den andra magiska gränsen på 15 kilo, helt otroligt! Gäddan fick en snäll återutsläppning.

Jag vill tacka Britt och Jim Wallin som hjälpte mig med fotograferingen och vägning. Dagen efter när jag kom till jobbet hade jag skrivit ut en bild på gäddan och mig för att visa Bella och de andra på jobbet. Hon gratta mig och tipsade mig om att skicka in bilden på gäddan till tävlingar. Jag hittade ett antal men olyckligtvis får man bara skicka in till en tävling så jag valde fiskejournalens Rekordfisken tävling.

Jag hade turen och vann första pris i spinnfiske-klassen i nummer 9 utav fiskejournalen. Jag vann en Ambassadeur Record RCN50 och är nu med och tävlar om den årliga drömresan till medelhavet där de utser en vinnare från varje klass, flugfiske, spinnfiske, mete, trolling och havsfiske. Med lite tur så vinner jag kanske den också.

Salmo Slider 12

Per Stenberg

Den 12 juni 2006 började det hela med att jag skulle sommarjobba på Vidars fiske & kläder i tre veckor. Efter att ha hjälpt en kund där med jerkbait, tänkte jag, -"Jag drar nog ut ikväll och jerkar lite grann".

Det var första dagen så jag var sugen på att börja arbeta, jag satte igång med de vanliga sysslorna på morgonen som att sätta på kaffet, låsa upp och hänga upp flaggorna. Jag hade jobbat där sommaren innan, så jag hade väl lite erfarenhet. När jag väl var klar med det hör man Bellas röst,
-"Kom nu det är kaffe".

Efter en god kopp kaffe började jag gå runt i butiken och kolla så att det såg bra ut och om det behövdes fyllas på med något på krokarna. Det kom någon kund då och då och köpte något roligt. Efter någon timma kom det in en kund som gick direkt till jerkbait hyllan och började kika. Han ville veta mer om jerkbait så jag lärde honom det jag kunde lära ut efter två års jerkbaitfiske. Han blev mycket intresserad och ville ha grejor på en gång.

Jag visade honom ett set som var bra att börja med och ett par beten som funkar. Efter att han betalat, tackat för hjälpen och gått kom jag på, herregud det var jätte längesen jag själv var ute och jerkade. Jag drar nog ut ikväll och jerkar lite grann.

När jag kom hem ringde jag min fiskepolare Alexander och frågade om han ville hänga med ut en sväng, men han hade inte tid. "Okey, då får jag väl dra ut själv då!" tänkte jag för mig själv. Jag tog med mig femlitersdunken och fyllde den med bensin, for ned till hamnen, tankade och riggade upp spöt.

Jag var på väg ut till ett av de ställen där mitt intresse för fiske hade växte fram. Jag tyckte att det skulle bli härligt att få komma ut och fiska lite, men jag hade inte allt för stora förhoppningar om nån stor fisk. Det största vi har fått upp där omkring, är väl någon gädda runt 2,5-3 kilo, men det är gott om dom där. Det är därför det fortfarande är kul att fiska där, du kommer sällan hem utan att ha fått någonting på kroken.

När jag väl hade ankrat upp på mitt favoritställe och börjat kasta in mot viken med en vind på kanske 3-5 m/s från sydväst såg jag en liten gädda som vände precis vid båten. Jag tror mest att den vände för att den blev rädd för mitt skrämmande bete. Under tiden jag kastade såg jag hela tiden en flock på 5-6 fiskmåsar cirkulera över en udde till vänster om mig. Började fundera på om det kanske kunde stå någon liten gädda man kunde lura, där på 40 cm djup.