Tillbaka till 1700-talet

Samma kväll fick vi rapporter från Laszlo att lördagens väder skulle bli strålande sol och näst intill vindstilla. Då kan man inte sitta uppe hela natten och må dåligt på morgonen. Lördagens fiske avgick i strålande solsken och vi skulle pröva nya fiskeplatser som vi sett ut i Glommaguidens kartor över Glomma som föresten finns att beställa på Glomma guidens hemsida.

Vi skulle åka norr om Gryttinggrända. Vi åkte och åkte och fick snart inse att några bra platser skulle vi inte hitta efter denna väg. Sagt och gjort vi blev tvungna att vända och åka tillbaka till mer kända ställen. Med solens varma strålar började även harren att vaka. Jag prövade först mitt kändaste vapen, en TKK. Döm om min förvåning när harren vakade runt min fluga hela tiden. Vad var det för fel, de brukar ju alltid ta på en liten TKK. Kast efter kast men inget hände. Vad skulle jag göra? Då kom jag på att det alltid finns ett specialknep att ta till för att lura de stora harrarna, nämligen att sätta på Laszlos kläckare. Jag slängde ut och pang, där satt dagens första harr. Vid uppkomsten visade sig harren väga sju hekto, en fin harr att börja med tänkte jag för mig själv och sneglade bort mot de andra nympharna. Vi fick mycket harr den dagen men de flesta var inte så stora, jag fick dock två sju hektos harrar till, perfekt för att röka och äta till kvällens middag. Någon var jag även tvungen att ta hem så att hustrun och barnen fick smaka denna rökta delikates. Alla nymphare var nöjda med årets resa om än något ostadigt väder så fick vi mycket fisk. Kvällen slutade som den alltid gör när vi nymphare åker på fiskeresa, i goda vänners lag med årgångswiskey och några kalla öl, där även några överdrivna fiskeberättelser får plats.

På söndag var det många som packade bilen tidigt på morgonen för att bege sig hemåt mot Karlstad, men innan resan hem blev av måste man ju betala campingen. Vi var några nymphare som traskade iväg för att väcka upp ägarinnan som kvällen förut varit värd på puben fram till klockan tre på natten. En något yrvaken ägarinna, trött men vid gått humör följde med oss till butiken så att vi kunde betala. Jag tror att hon i all hast glömde skärpet till sina byxor för de satt väldigt långt ned och inte nog med det, hela härligheten med stringtanga uppenbarade sig när hon satte sig på butiksstolen. Utan att dra upp byxorna började hon att ta betalt av oss, men vissa nymphare hade dock ingen brådska att ta sig fram i kön för att få betala. Jag undrar om de var trötta eller om de beundrad utsikten. Vi kommer nog aldrig att få svar på denna fråga, trevligt var det i alla fall. Vi sade adjö till ägarinnan och lovade komma tillbaka nästa år.

Skitfiske
Stefan Cederstedt

Varför har jag en sådan konstig titel på årets Glommaresa? Läs igenom berättelsen så kommer ni att förstå varför!

Årets resa till Glomma som Nymphen anordnar gick av stapeln som vanligt första helgen i september. Resan tycks dock bli längre och längre för varje år eftersom vi förra året åkte redan på torsdags kväll för att kunna fiska hela fredagen. I år var fiskesuget ännu större och de flesta ekipage stack redan tidigt på torsdags morgon för att kunna fiska även på torsdag. Synd bara att det utlovades regn och blåst både torsdag och fredag, men vad gör väl det när fiskesuget är större än att gå till sitt jobb.

Nytt för i år var att vi hade bytt camping, från den slitna Huse camping till den moderna och mycket trevliga Trya camping. Visserligen så ligger den några extra mil ifrån fiskeplatserna, men vad gör väl det när det finns stora och fina campingstugor, där allt som behövs igår. Dessutom så gör det inget att ägarinnan är lätt att vila ögonen på. Skulle man dessutom ha glömt att köpa med sig förnödenheter eller att det tar slut så är det inga problem eftersom Trya camping även har en fullsorterad mataffär. Pricken över i på Trya är att det finns en stenbyggd pub från mitten av 1700-talet där man kan träffas över några öl och prata igenom dagens fisketurer.

Första dagens fiske skedde i ett sådär väder med ömsom regn och ömsom uppehåll, men som vi alla vet så är harren en fisk som gillar solen precis som med oss flugfiskare. Visst fick vi en del harrar men inte som förra året. De stora harrarna lyste med sin frånvaro. Dock fick vi upp fisk så att kvällsmaten var räddad. Finns det något underbarare än att få komma till stugan efter en dags fiske och sätta på röken för att senare skölja ned denna delikatess med några kalla öl i goda vänners lag.
Kvällen blev lugn eftersom puben inte var öppen på torsdagar och vi samlades i stället i styrelsestugan, där vi avrundade kvällen med fiskeprat och strategier inför nästkommande

Fredagens fiske blev bättre fiskedag, detta tillsammans med några olika årgångswiskey, och då tänker jag inte på vädret som var som föregående dag utan fiskelyckan med fångade harrar var mycket bättre. Vi sökte upp de gamla kända fiskeplatserna som tidigare år gett mycket bra resultat. Väl framme vadade vi ut i den lugnstrykande delen av älven. Vissa av oss förstod inte vitsen med detta tilltag utan gick till mer strömmande vatten som man gör uppe i den norra delen av Sverige. Personen återvände efter ett tag och frågade hur det gick och vi sade att harren börjat vaka överallt och tog fint på torrflugor. Menar du att harren tar flugorna på lugnstryken? Frågade han och fick snabbt se resultatet. När en Harr kom upp ur vattnet och slukade flugan. Därmed uppstod en viss förundran hos flugfiskaren som aldrig förut fiskat harr på lugnstryk förut utan alltid i strömmande vatten med våtflugor. Man lär sig något nytt varje dag tillade han.

Kvällen blev en kväll att minnas eftersom den lokala Tryapuben var öppen denna kväll. Som jag sade tidigare så är ägarinnan av campingen en mycket trevlig och glad kvinna som man lätt kan vila ögonen på. Nu är jag inte ensam om att tycka detta utan resterande flugfiskare sade att denna camping måste vi boka även nästa år. Om det beror på stugornas utseende eller ägarinnans må vara osagt. Hon hälsade oss varmt välkomna till Puben och visade oss runt samtidigt som hon berättade historien bakom byggnaden. Puben är alltså byggd av små flata stenar som ger en mycket mysig stämning. Även den lokala befolkningen hade samlats i puben och småpratade runt borden. Vi tog några öl och pratade ut om dagens händelser och undrade om man kan ha det bättre än vad vi har det nu. Klockan gick och vi fick bege oss till sängs, för att orka med en ny dag med fiske.