HÄNDELSER

Vardagar 10.00-18.00,Lördagar 10.00-14.00

Nu finns Nymphen

på facebook!

Hans Iderström står som administratör. Sök bara upp gruppen Nymphen så jag kan "godkänna" dig.

HÄR ÄR VÄGEN TILL GRUPPEN
KLICKA HÄR!

Ett mycket bra sätt hålla kontakt!

V I D A R S

Test på nytt av J:son
dagslända

2013-05-26

Svarttjärn igen, i dag var jag utrustad med Anti Twist Swivel därmed tafsen förblev rak oavsett hur många luftkast jag gjorde. Nu fungerar som det ska, följer man J:son instruktion då blir inget problem.

Med gårdagens dagslända imitation på tafsen, idag igen, och den har "tuggats" av fem olika öringar hittills, bara ett av de tre stjärtspröten har brutits av. Det har varit ganska blåsigt, kastande vind från olika håll, men det gick att fiska emellanåt och vi var några nympher som fick fisk ändå. Träffade på Valery med gäster och de fick ihop två fina öringar 1 resp. 1,2 kg.

Min öring runt kilot var ganska livlig och det var en upplevelse att drilla med RACKELHANESPÖET.

Nu har vi testade och fungerande fina flugor att bjuda på de norska öringarna.

Min öring runt kilot tog på en J:son dagslända, med två stjärtspröt
Samma öring som ovan i hellängd
Träffade Valery med gäster Sigurdur och David. Christer med fångsrapport samt Valery
Den sargade dagsländan fångar fisk fast den tappade en stjärtspröt samt den omtalade Anti Twist Swivel som motverkar tvinnande tafs

Testat J:son dagslända

2013-05-25

Åkte till Svarttjärn idag för att testa J:son dagsländan utan Anti Twist Swivel. Tillfället passade utmärkt för jag är TV-lös hela helgen och vädret är strålande.

Jag är på väg till vindskyddet till västra sidan av tjärnen. På hål ser jag Kerth Hedin bökande med fluglinan. En sinnrikt konstruerad längre bänk bakom honom med ett liten upphöjd bord eller armstöd i mitten passande för de trötta eller illa medfarna nymphar. - Vilken fint påhitt säger jag men jag hinner inte utveckla mig mer och jag får snabbt medhåll - ja det är den och den är för Åke Persson och mig - säger Kerth. - Det är väl inte läge att provsitta bänken just nu tänkte och jag får vänta på ett bättre tillfälle. Vi fortsatta prata fiske och fiskeflugor och han fick en J:son fluga av mig för att testa.

Efter en stund vandrade jag vidare för det var fiskande nymphar på västra sidan också. Under fiskesnacket fisk jag veta att små torrflugor som gäller, jaså, jag som har en dagslända i naturlig storlek på tafsen.

Till sist kom jag fram till vindskyddet och snart hade jag killarna runt om mig de skulle grilla korv och snacket fortsatte. En av killarna var gästfiskare som Stefan Nyström hade med sig. Har ni fått några fiskar undrade jag, javisst svarade gästen stolt och visade upp två fina öringar på 1,0 resp. 1,4 kg. Vid den här läget har jag spenderat några timmar utan att hunnit testa min J:son fluga.

Efter en kort fika be gav jag mig söderut för jag ville fiska på lovart sidan. Vid "Christer Åhléns sten" egentligen fick jag göra några försiktiga kast men max tre luftkast och flugan skulle liga på vattnet utan större tvinnings effekt. Ganska snabbt fick jag en öring under kilot därmed bevisades att J:son flugan är inte bara ett litet konsthantverk utan den fångar fisk också. Efter den landade öringen fick jag ytterligare tre påslag en av dem var riktigt aggressivt.

Jag hörde och såg att Tommy Kallerdahl kommit med söner, grabbarna håller på att lera sig fiska, grilla och till och med sova över i natt ingår i utbildningen. Efter ett kortare samtal med Tommy grabbarna Oden och Emil var sugna på grilla och umgås med sin pappa och fick vara i fred från mig. Hoppas att de får en behaglig natt och mer smak på fisket.

Undrar hur det gick för Kerth med J:son flugan. Jag såg honom senare från motsatta sidan att han landade en öring men om det var min J:son fluga han fick öringen på fick jag aldrig veta för Kerth gick hem förre mig.
Min J:son fluga var bra på att tvinna tafsen, jag fick byta tafsen flera gånger.- Nej det är bäst att ha Anti Twist Swivel eller fiska med en förenklad variant av flugan t.ex. med poly vinge och parashute hackel.
Svarttjärn ett bra ställe att åka till inte bara för att fiska utan att umgås med lika sinnade.

Idag var jag framme vid tjärnen 11-tiden och åkte därifrån 18-tiden. Effektivt fiske runt 2 timmar resten 5-timmar fiskesnack inkl. Sten Lindéns och Christer Olsson "pratstund".

Vi som fiskade idag:
Peter Norrén (gästen), Stefan Nyström, Anders Ekberg, Anders Larsson, Kerth Hedin, Johan Klarström, Christer Olsson, Sten Lindén, Tommy Kallerdahl med söner Oden och Emil

Laszlo

Kerth Hedin tar en vilo paus
Gästen Peter Norrén med sina öringar
Anders Larsson, Stefan Nyström, Anders Ekberg och Peter Normen
Min öring med J:son flugan i gälen
Tommy med sönerna Emil och Oden
Christer Olsson och Sten Lindén

Svarttjärn 2013-04-27

Var på utflykt med Tommy Kallerdahl och hans söner på Svarttjärn. Vi åkte ut för att umgås, grilla och eventuellt fiska. Jag skriver eventuellt fiska för enligt min erfarenhet det är för tidigt att fiska i Svarttjärn. Min referens är Mariebergsviken i Karlstad som brukar vara isfritt 2-3 veckor före Svarttjärn, vi får vänta ett tag till.

Det var fint väder killarna fångade några små dagsländor och andra kryp och gjorde några kast i den smala öppna rännan nedanför vindskyddet, men det gav inga fisk.

Vi tog en rejäl promenad runt halva tjärn och konstaterade att norra delaen av tjärn var runt 2 dm porös is ända till land. Har tagit några bilder (6 stycken) av tjärnens norra del vilka står för nedan panorama bild.

Panoramabild, norra halvan av Svarttjärn
För större bild klicka i bilden!

Vårens två...

Nu är vårens två viktigaste händelser utförda.Den 6 maj satte vi i 400 kg prima öringar. Många medlemmar mötte upp och isättningen gick som en dans. Vårens arbetsdag hade vi den 18 maj och den samlade 9 deltagare. Arbetsdagen innebar inga större arbetsinsatser eftersom Jim hade gjort det mesta av arbetet redan i förväg. Vi hade gott om tid till korvgrillning och fiskesnack. I vanlig ordning berättades ett stort antal fiskehistorier varav några kanske var sanna. Vi hade ett fantastiskt sommarväder och vi enades om att det inte var nödvändigt att tävla utan vi bestämde gemensamt att skjuta på tävlingen till ett senare tillfälle. Det blev i stället fiske enbart för nöjes skull vilket kändes rätt i det fina vädret.

Peter Künert

Kjell-Ove Johansson

Johan Klarström

Sten visar flugor för Christer

Ur ärvda flyttkartonger

Som sagt jag har "tillfälligt ärvt" två flyttkartonger fullt med pärmar och gamla Tight Lines (klubbtidning) från avgående klubbordförande Tommy Kallerdahl.
Ifrån dessa kartonger fuller jag på hemsidans ARKIV vilket har de flesta av er redan upptäckt, även om det finns såna som har svårt (kan inte) att navigera på hemsidan..

Apropå Tommy, i ett av dessa gamla Tight Lines hittade jag bl.a. en bild på Tommy med en 7,5 kilos öring vilket för övrigt var hans inträdes-biljett till Nymhen.

Tommy med öringen, 7,5 kgh
För större bild klicka i bilden!

Om kölistan m.m.

Som ni vet jag tillhör inte längre klubbens styrelse dock ska försöka sköta hemsidan ett tag till, (vilket har jag gjort sedan 90-talet) beroende om ni medlemmar fortlöpande bidrar med material.

För att hålla hemsidan informativt, attraktivt och inte minst aktuellt det ska fortlöpande uppdateras med nytt material (text och bild)vilket görs inte idag.
På grund av datorhaveri har det mesta samlad material förlorats bl.a. e-posten. Nu har jag lyckats få tag i gammal e-post därmed kölistan har förändrats och är dags aktuellt.

Det är nio (9) nya anmälningar kommit in tills idag (27 sept.) och enligt statisken runt tio (10) medlemmar lämnar klubben årligen dels på egen hand medan andra får hjälp därtill.

Det finns hopp för de köade!

Jag bifogar en diaggram över medlemsutvecklingen sedan år 2000, se och begrunda. Ser att det är ganska många som "kollar läget" vilket besökssiffran vittnar om.

Det är ännu fler som kollar fångststatisken men den är inte att lita på idag. Jag får in rapporter kvartalsvis och dessutom inte alla skriven rapport kontrolleras heller.

- Det var en stolt medlem som kontaktade mig och påtalade att hans 4-5 fångade fiskar saknas i rapporten trots han hade skrivit på de "små" rapporten. Här finns det en del att göra. Synd att detta inte fungerar då just på statistiken som är eller var grunden till tidigare fattade beslut…

Kölista

Laszlo

På lördag är det arbetsdag

Lördag den 7 september har vi arbetsdag i klubben. Vi samlas klockan 09.00 för att arbeta lite och sen har vi förhoppningsvis en fin fiskelördag.

Det är inte så mycket arbete som ska göras. Vägen är nysladdad och fin så den behöver vi inte göra något åt. Vi har fått 2 m3 ved som vi ska bära ner till vindskydden och det kanske behövs lite allmän städning runt sjön. Det är också ett bra tillfälle att föra fram synpunkter till styrelsen. Glöm inte att ta med eget fika.

Flugfisketur i Norge 2013
- med Laszlo, Erik och Patrik

Det var 25-års jubileum för Norge-fisket i samma område för oss och det blev speciellt med tanke på att sonen Erik har "hittat" ett nytt fiskeområde med hjälp av GPS där fiskelyckan blev fulländat i ordets bemärkelse.

Vi har jobbat ivrigt med planeringen inför resan. Jag såg till att flugaskarna fylldes med rätt fångstgivande flugor bl. a. J:son (http://www.jsonsweden.com/) dagssländor, fjädermyggkläckare och andra olika imitationer. Erik lagade maträtter hemma för hela veckan men fick byta ut några rätter till förmån för nyfångade harr som blev poletta.

Väderleken kunde vi inte påverka vi fick "gilla läget" som det var. Utan att gå inpå detaljerna det var omväxlande molnig och solig med mindre regnskurar emellan dock undantag tisdagen den 26 juni. Dagen med D! - Spegelbank vatten strålande solsken temperatur runt 19 grader knappt någon bris att tala om och dagsländekläckning utan dess like. Det var brun forsslända som kläcktes vilket var ett riktigt skådespel. Denna dag kommer vi inte att glömma. Utan överdriv min/vår bästa fiskedag någonsin i Norge. Fångsten denna dag var harr och vikten på de enskilda fiskarna var: 1,1-0.9-0,9-0,9-0,7-0,7-0,7-0,5-0,5-0,5 kg, plus några mindre harr. Alla dessa fiskar har återfått friheten!

Catch and Release som gällde denna dag!

Efterföljande dagar gav sämre resultat och tog upp endast matfisk där Patriks två ½ kg: s öringar förgyllde tillvaron vid matbordet, vilka kockarna Erik och Patrik tillagade.

Som sagt det är tredje året i rad vi campar hos värdparet Gudrun och Karl Ole på Romenstad Hytte - og Gardsferie, både med ständigt leende på läpparna. De hade tid till pratstunder och kom på besök med nybakad kärleksmums som stärkte deras gästvänlighet. Vi passade på att boka oss för nästa år 2014.

Vill du uppleva den fina miljön och värdparets gästvänlighet kontakta dem: KLICKA HÄR!

Tfn: 916 37 475, 91781279

E-post: post@romenstad.no

Erik med sitt rekord harr, 1,1 kg (vågen hamnade i vatten men efter två dagar fiskade han upp, den med!)

Var till tjärnen idag…

2013-06-12

Åkte till tjärnen för att samla ihop data för statistiken men också för att fiska lite. Denna "fiska lite" blev runt 6 timmar och hade tjärnen alldeles för mig själv. Fiskade på nordvästra sidan, där det var pålandsvind, och vakade lagom oftast små öringar hoppade högt över vattenytan. Bästa fisketiden var före kl. 12.00. Jag fick 3-5 påslag men ingen fisk fastnade. Resten av tjärnen var helt "dött!".

Vid 16-tiden kom Gunnar Blomster, en gammal nymphare, med honom solen. Vi bytte några ord sedan var det dags för mig att åka hem och på hemmaplan förlänga "fisket med siffrorna" som ni andra nymphar noggrant och ärligt noterade i pärmen därmed bidrog till dessa siffror och vi är 45 till antalet. Siffrorna kom med i diagramm och tabell nedtill vilka ni kan begrunda och jämföra de tre årets resultat inbördes.

Det visste vi länge…

Att vissa flugor, framförallt de med brända vingar och J:son dagsländor, tvinnar tafsen visste vi sedan länge. Men vi kunde inget göra åt det än att låta bli att fiska med dem och t.o.m. att tillverka dem.

Först på senare tid när jag kom i kontakt med J:son flugorna blev jag intresserad av dessa och då fanns "medicin" som satte stopp för tvinnandet och det heter; Anti Twist Swivel. Den tillverkas i tre olika storleker. Den kan köpas hos lokalhandlaren eller beställa hos jsonsweden.com
Jag har provat och det fungerar.

Istället för silverringen satt jag en Anti Twist Swivel på tafsen. Jag hade runt 1 meter 0,14 mm tafsspets och tvinnandet uteblev.

Några nymphare har fått av mig J:son flugor men har glömt tala om för dem att skaffa Anti Twist Swivel.
Nu har jag gjort!

Flugor för norgefisket…

Tidsnedräkningen till norgefisket har påverkat mig i allra högsta grad så jag sitter större delen av soligadagen vid bindstädet med neddragna persienner och försöker binda i kapp behovet.
Visserligen har jag börjat öka takten men en högre växel gäller framöver. Tur att min syn efter operationen har blivit bra så bra att det är bättre än någonsin tidigare. Det gör bindandet roligare men framför allt jag ser vad jag gör.

Det är något skräpigt, stökigt vid städet men jag är min egen städare

Olika imitationer blandet med J:son flugor

Nationaldagsfiske 2013-06-06

Nationaldagen till ära åkte till Svarttjärn redan vid 8-tiden på morgonen. Ville gärna testa "morgonfisket" vilket fler nymphare har länge lovordat. Det var strålande sol och klar blå himmel när jag strax efter klockan åtta stannade bilen i vändöglan vid tjärnen.

Vid det här laget har Anders Larsson hunnit fiska någon timme. Spegel blankt vatten och inte ens grässtråna rörde sig. Det såg lovande ut men inte ett enda vakande fisk syntes eller hördes. Vid 10-tiden började blåsa upp och alla förväntningar om vakande fisk tynades bort och det blev bara värre.
Min ihärdiga fiskande vid södra ändan gav resultat vi lunchtiden. Fisken föll för min Black Martinez variant med kroppen och vingsäcken av glittrande grön-svart flashabou dubbing. Fisken snabbt återfått friheten.
Samtidigt hördes röster från det "nya vindskyddet" och min nyfikenhet tog överhand. Det visade sig att Kjell-Ove med sällskap har kommit och de var i färd med grillandet, se nedan bild. Blev bjuden på kaffe med rysk pannkaka vilket smakade gott, tack för det. Vi pratade en hel del men jag ville inte sinka dem för mycket så min vandring runt tjärnen fortsatte. Undertiden har Anders Larsson lämnat tjärnen och jag försatte fisket men fler fisk blev det inte.
Vi blev fler vid 17-tiden nu började nympharna komma, nya som gamla. Tommy Boman med svärsonen Per Fredriksson. Per var hyggligt talför och vi bytte ett antal ord också. Han fick en J:son fluga av mig i utbyte av en reseskildring med bild från deras kommande Norge-fiske till hemsidan. Jag ser fram emot detta. Han har tidigare bevisat att han är "skrivkunnig" till skillnad en annan.

Nu var det dags för mig att på alvar tänka på hemfärd, och på vägen till bilen mötte jag Tommy Björkman, Bertil Johansson och Per Olsson. De var en del nymphare också som fiskade runt ön och på södra änden av tjärnen, dem kände jag inte igen pga. avståndet. Det kom ännu fler för jag mötte en bil 100-tal meter från vändöglan. Hur har det gått för alla dessa nymphare vet jag inte men för mig gick riktigt trögt, endast en öring under 8 timmars fiskande.

Det var en lång och behaglig dag med personliga kontakter, den siciala delen är viktigt för oss alla.

Kjell-Ove med sällskap
Grillandet är på gång

Fisken föll för min Black Martinez variant

Vad sägs om den bilden?

"Här kommer bilden på fisken tagen på en liten harörenymph. Anders Molin sa att den vägde 1,5 kg men jag hävdar att den var på 1,6 kg. Mitt tidigare rekord var ju på 1,5 kg".
Skriver fångstmanen, Hans Iderström.

Strunt samma storlek av fisk, bilden är väl komponerat och hemsidan behöver material. Apropå hemsidan, ska vi hålla den aktuell och attraktiv då är det viktigt att vi alla bidrar till den, med bild och text.

Tack för bidraget Hans!

Hans öring på 1,6 kg För större bild klicka i bilden!

Svarttjärn är mycket mer

än fiskevatten

Att Svarttjärn har så stort socialt värde hade jag ingen aning om. Tänk er att tre generationer - pappa med barn, svärfar och svåger - samtidigt besöker tjärnen och fiskar, har ett festligt kvällsmål tillsammans vid brasan dessutom övernattar i vindskyddet. Jag är mållös! - Förresten jag hade ett ovanlig öppet och längre samtal med "svärfar". Mycket trevligt sammanträffande.
Vid det här laget har jag gjort ett och ett halv varv runt tjärnen och hade för avsikt att dra mig hemåt med mina två öringar fångade på, en J:son imitation förstås!

Innan den tänkta hemfärden ville jag kontrollsitta den nya bänken vilket förövrigt har Olle glatt berättade om att han spikat ihop nyligen vid södra änden av tjärnen.
Väl framme vid bänken träffade jag en gammal bekant från Kil som ögonblicket innan fick en grann öring en mörkfärgad sådan (från tidigare utsättningar) som vägde 1,4 kg vilket följdes upp med ytterligare en öring runt kilot.
Ett trevligt samtal med honom också vilket slutade nära solnedgången, runt 23-tiden var jag hemma.

Kjells fisk  och min spö
Kjells fisk och min spö Mina två öringar 1,1- och 0,8 kg
Mina två öringar (1,1-och 0.8 kg)

BILDSPEL

Var på besök hos

Karlstad Fiske & Fritid

Idag var jag på besök på den årliga demonstrationsdagen hos Karlstad Fiske & Fritid där bl.a. leverantörar; Guideline och Vision visade upp sina flugfiskeprodukter. Det var någon som sagt, vid kaffebordet, att folk kom också från Kristinehamn och andra orter förutom Karlstad. Man fick provkasta med olika flugspö och känna deras aktion och därmed hitta den rätta spöet som man "kommer överens" med. Som sagt det är viktigt att hitta den rätta utrustningen, som man ska vara bekväm med.
Det kom några grånande bekanter som man knappt kände igen men också blivande flugfiskare som ännu satt i barnvagn.
Jag "parkerade" mig vid det kaffebordet vilket Johan (ägaren) såg till att brödkorgen inte stod tom. Medan Robin höll ställningen i butikslokalen jämte honom den ständig klingande kassaaparat. Jag tror han var nöjd med tillställningen. Kanske det blev klirr på riktigt.
Apropå butikslokalen! Där stod på disken, på enkla pappers ställning, mina högst rankade J:son flugor. Gissa att jag blev fast och beundra de skickliga händer som åstadkommit dessa konsthantverk.

Till sist lämnade jag tillställningen runt 13-tiden med ett inköpt konsthantverk, en dagslända, som jag ska studera i minsta detalj.

Min förhoppning är att Karlstad Fiske & Fritid ska ta hem material till dessa flugor inte minst till stjärtspröt.
Det vore kul att kunna handla över disk. Kanske starta upp flugbindarträffar till hösten.